K1.88 Skybrudssikring sydøst for Ryparken Station BIR 9.1
K1.88
Indledning
Københavns Kommune og HOFOR har i fællesskab udarbejdet en masterplan for klimatilpasning og skybrudssikring af Ydre Østerbro. I masterplanen er 8 anlægsprojekter defineret og tilsammen 15 anlægsprojekter valideret og opdateret i planscenariet for skybrud i 2120. Tilsammen kan disse projekter sikre, at servicemål for hverdagsregn og skybrud overholdes i masterplanoplandet jf. kommunens spildevandsplan 2018 og skybrudsplan fra 2013.
BIR 9.1 projektet er, i lighed med de øvrige projekter, udarbejdet med et særligt fokus på at skabe projekter, der kan anlægges i synergi med den øvrige byplanlægning på Ydre Østerbro. Det samlede område har primært oversvømmelsesudfordringer to steder. Vandet strømmer fra syd og oversvømmer først Borgervænget nr. 7 og løber herefter til DMI’s bygninger. Området bliver også påvirket af de opstuvninger, der forekommer fra kloakstrengen, der løber under stien ved DMI og kobler sig på Sibeliusgade. DMI havde omfattende skader efter indtrængende vand i forbindelse med skybrud i juli 2011, især nær den facade som vender mod Moviagrunden.
Status
Projektområdet BIR.9.1 Skybrudssikring sydøst for Ryparken Station dækker over området ved Borgervænget og Meteorologisk Institut. Både ved hverdagsregn og skybrud overskrides serviceniveau, da fællesvand stuver til terræn. Området ligger relativt lavt sammenlignet med resten af kloakoplandet, og der sker tilbagestuvning fra kloaksystemet nedstrøms. Området vil i stigende grad oversvømmes i takt med at klimaet ændrer sig mod et vådere og varmere klima.
Plan
I planscenariet er hovedparten af oversvømmelsen ved DMI reduceret ved skybrud. Samtidig ligger der mindre vand omkring bygninger i Borgervænget, men dog stadig over 10 cm i lavpunkterne omkring bygningerne. Oversvømmelserne skyldes opstuvning, trods opdimensionering af ledningsstrækket.
HOFOR har udført en inspektion af stedet og vurderer på denne baggrund, at oversvømmelserne vest for bygningen i Borgervænget ikke vil være skadevoldende. Øst for bygningen vurderer HOFOR, at oversvømmelserne kan være skadevoldende, og det kan derfor forsat være nødvendigt at etablere lokale løsninger for at serviceniveau overholdes. Dette forventes at blive vurderet, når masterplanen genbesøges i løbet af et par år.
Projektbeskrivelse og ejerforhold
I den foreslåede løsning etableres et overløb fra fællesledningen i Borgervænget til en nedlagt fjernvarmeledning, der nord for Ryparken Station vil blive forbundet til Lersøledningen eller på sigt Svanemøllen Skybrudstunnel. Desuden opdimensioneres ledningen i Borgervænget, hvorved opstuvning til terræn reduceres.
Det er på nuværende tidspunkt ikke afklaret, om projektet igangsættes i 2023 eller det udskydes til Svanemøllen Skybrudstunnel er taget i drift efter 2029.
Figuren viser tracé for projektet (rød linje) - startende ved den østlige hvide cirkel med opdimensionering af fælleskloakledningen i Borgervænget og udnyttelse af den eksisterende fjernvarmetunnel som tracé til at føre vandet videre under banen til Lersøledningen ved den vestlige hvide cirkel (ligeledes fælleskloak, som afleder til Renseanlæg Lynetten via Pumpestation Strandvænget).
Forbindelsen til Lersøledningen udføres som etablering af overløb (med kontraklap i Lersøledningen) fra et bygværk nord for Ryparken Station til Lersøledning.
Miljøforhold
Både den eksisterende fællesledning i Borgervænget og Lersøledningen leder til Renseanlæg Lynetten via Pumpestation Strandvænget. Et internt overløb fra ledningen i Borgervænget til Lersøledningen vil derfor ikke give anledning til ændrede miljøforhold. Svanemøllen Skybrudstunnel vil tilsvarende tømmes til Renseanlæg Lynetten. Alt i alt forventes der dermed ikke at være væsentlige miljøforhold ved projektet. Projektet vil dog medføre, at der sjældnere forekommer spildevand på terræn.
Berørte matrikler
Matrikel nr. |
Ejerlav |
Påbud |
Arealerhvervelse |
Rådighedsindskrænkning |
||
Permanent (ejerskifte) |
Midlertidig (brugsret)* |
Permanent (servitut) |
Midlertidig**
|
|||
5873b |
Udenbys Klædebo Kvarter, København |
|
|
|
x |
|
5925 |
Udenbys Klædebo Kvarter, København |
|
|
x |
x |
|
6331 |
Udenbys Klædebo Kvarter, København |
|
|
|
x |
|
5588 |
Udenbys Klædebo Kvarter, København |
|
|
x |
x |
|
* Ved midlertidig arealerhvervelse vil der typisk være tale om overtagelse af den fulde brugsret, fx til arbejdsarealer i hele anlægsperioden.
** Ved midlertidig rådighedsindskrænkning vil der typisk være tale om en midlertidig ret til adgang eller delvis brug af arealerne for projektets anlægsfolk. Typisk kan grundejer fortsat selv disponere over arealet under hensyntagen til den midlertidige rådighedsindskrænkning.
Ovennævnte indgreb på de berørte matrikler kan gennemføres ved ekspropriation eller ved frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår. De permanente rådighedsindskrænkninger (servitutter) vil blive tinglyst på ejendommene.