K1.109 Skybrudsprojekt Sallingvej – KV51

K1.109

loading image
Henter kort...
static-map

Indledning

Borgerrepræsentationen besluttede den 01.02.2018 at igangsætte Sallingvej (KV51) i Projektpakke 2019.

 

Projektet på Sallingvej omfatter skybrudssikring ved at lede skybrudsvandet ned mod det kommende skybrudsprojekt i Grøndalsparken. Derudover indeholder projektet lokal afledning og nedsivning af regnvand til hverdag.

Status

Projektområdet ligger i kloakoplandene 353, 354,355 ,356 og 357, som er fælleskloakeret. Spildevand og regnvand fra oplandene ledes til Renseanlæg Damhusåen.

 

Projektet ligger i vandopland København Vest og Frederiksberg Vest i skybrudsgrenen Grøndalsparken.

Plan

Vandet fra vejvendte tagflader forventes at blive ledt til vejbede via ledning hele året. Fortov og cykelsti ledes på overfladen til vejbede og nedsives uden for saltningssæsonen. Vandet fra cykelsti og fortov ledes til fælleskloakken i saltningssæsonen.

Sallingvej har en meget høj trafikbelastning, og derfor bliver regnvand fra kørebanen også i fremtiden ledt til fælleskloakken.

 

Projektet skal medvirke til at sikre lokalområdet mod skybrud op til en 100-årshændelse, klimafremskrevet til år 2125, ved etablering af en række skybrudselementer.

 

Projektområdet skal fortsat være forsynet af HOFOR. For nogle af matriklerne ændres kloakeringsformen fra fælles til helt eller delvist separeret.

Projektbeskrivelse og ejerforhold

Projektet udføres som et skybrud- og klimatilpasningsprojekt, og etableres som en skybrudsvej med nedsivningsanlæg hvor der anlægges grønne vejbede kombineret med terrænreguleringer.

 

Ved gennemførsel af projektet afkobles et areal på 9.100 m2.

 

På strækningen mellem Randbølvej og Limfjordsvej ledes vandet ned ad Ådalsvej og Åbakkevej. På strækningen Ådalsvej til Åløkkevej, afkobles vejvendte tagflader, cykelsti og fortov og ledes til vejbede. Afkoblingen af tagvandet til klimatilpasningsdelen af projektet foretages ved at omlægge eksisterende tilslutninger til fællessystemet, til ledninger og videre til vejbede hvor det nedsives, mens afkoblingen af fortov/cykelsti foretages ved at lede vandet til grønne vejbede, hvor det renses via filtermuld og nedsives.

 

Vejbedene vil være ejet af Københavns Kommune som også vil stå for driften.

 

Private tiltag

Private tiltag består i at afkoble tagnedløb fra fælleskloak samt sløjfning af tagnedløbsbrønd.

Påbud om at de private grundejere skal afkoble alt eller dele af deres regnvand forventes givet i år 2031.

Miljøforhold

Når projektet er gennemført, er 3.600 m2 areal delvist udtrådt af det eksisterende fælleskloaksystem, da det nedsiver lokalt med overløb til fælleskloakken. Yderligere 5.500 m2 er i uden for saltningssæsonen udtrådt af det eksisterende fælleskloaksystem, og nedsiver ligeledes lokalt med overløb til fælleskloakken. Afkobling af regnvand fra den eksisterende fælleskloak vil mindske risiko for situationer, hvor kloakkens kapacitet overskrides, og dermed mindre risiko for kloakvand på terræn og overløb. 

Berørte matrikler

Matrikel nr.

Ejerlav

Kan forvente at modtage et påbud

Arealerhvervelse

Rådighedsindskrænkning

 

 

 

 

7000O

Brønshøj, København

 

 

 

 

 

7000n

Brønshøj, København

 

 

 

 

 

7000x

Brønshøj, København

 

 

 

 

 

7000z

Brønshøj, København

 

 

 

 

 

1602

Brønshøj, København

 

 

 

 

 

8d

Brønshøj, København

 

 

 

 

 

3211

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3298

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3112

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3110

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3113

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

2588

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3137

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3138

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3209

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3180

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

3151

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

2566

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

2707

Brønshøj, København

x

 

 

 

 

 

* Ved midlertidig arealerhvervelse vil der typisk være tale om overtagelse af den fulde brugsret, fx til arbejdsarealer i hele anlægsperioden.

 

** Ved midlertidig rådighedsindskrænkning vil der typisk være tale om en midlertidig ret til adgang eller delvis brug af arealerne for projektets anlægsfolk. Typisk kan grundejer fortsat selv disponere over arealet under hensyntagen til den midlertidige rådighedsindskrænkning.

 

Påbud meddeles med henvisning til beslutning i Borgerrepræsentationen i januar 2017. Der udstedes dog kun påbud til de private matrikelejere, hvis disse ikke har foretaget afkoblingen indenfor tidsfristen.