Adgangsvej til Erhvervshavnen i Ydre Nordhavn

B.106

loading image
Henter kort...
static-map

Indledning

Folketinget vedtog den 29. november 2018 Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S. I loven bemyndiges By & Havn bl.a. til at:

  • Anlægge erhvervshavn med krydstogtterminal, containerterminal og anden havnevirksomhed og havnerelateret virksomhed med tilhørende bygninger og anlæg, fornødne adgangsveje og opmarcharealer samt service- og vedligeholdelsesfaciliteter m.v.

By & Havn har til Teknik- og Miljøforvaltningen oplyst, at containerterminalen ønskes anlagt fra medio 2022 til ibrugtagning i 2024, hvilket nødvendiggør anlæg af adgangsvejen til erhvervshavnen. Området for selve containerterminalen er beskrevet i spildevandsplanens Projekttillæg 2022 under projektet B.104 ”Ny Containerterminal i Ydre Nordhavn”.

Status

Den sydvestlige spids af adgangsvejen er omfattet af kloakopland 401, der er privat separatkloakeret med By & Havn som ledningsejer. Spildevand fra oplandet ledes til Renseanlæg Lynetten, og regnvand udledes lokalt. Resten af adgangsvejens tracé er ikke i dag omfattet af kloakopland.

Plan

Der pågår et større planlægningsarbejde for håndtering af spildevand og regnvand for det samlede Nordhavn. Med dette projekt udlægges der nyt kloakopland for hele adgangsvejens tracé som vist på ovenstående figur. Det nye kloakopland for adgangsvejen udgør et reduceret areal på ca. 1 ha.

By & Havn har oplyst, at de forventer at fastholde ejerskab af den kommende adgangsvej til erhvervshavnen. Kloakoplandet for adgangsvejen udlægges derfor som privat separatkloakeret, svarende til det eksisterende kloakopland 401. Der forventes dog i praksis alene afledt regnvand fra adgangsvejens arealer.

Det fremgår af Miljøkonsekvensrapporten for container- og ny krydstogtterminal på Ydre Nordhavn af 15. maj 2019, samt Miljøstyrelsens miljøgodkendelse af 11. oktober 2019 (”Miljøgodkendelse, Tilladelse til direkte udledning af overfladevand for: CMP Containerterminal i Nordhavn”), at Københavns Kommune skal give tilladelse til etablering af adgangsvejen, samt til afledning af overfladevand fra vejen efter miljøbeskyttelseslovens §28.

By & Havn har oplyst, at trafikbelastningen på adgangsvejen bliver væsentlig lavere end 5000 ÅDT. Regnvandet fra adgangsvejen kan derfor udledes lokalt efter passende rensning svarende til vilkår fastsat i kommende udledningstilladelse, jf. gældende lovgivning og Københavns Kommunes gældende administrationspraksis i forhold til det ansøgte afvandingsprojekt.

Den præcise afvanding fra adgangsvejen forventes endeligt fastlagt ved forestående proces med ansøgning om og udarbejdelse af udledningstilladelse. I takt med at planscenariet realiseres, vil forholdene blive ajourført i Københavns Kommunes offentligt tilgængelige spildevandsplan.

Projektbeskrivelse og ejerforhold

Hele adgangsvejen skal anlægges på nuværende landareal, umiddelbart vest for Oceankaj. By & Havn ønsker at tilslutte regnvand fra adgangsvejen til det eksisterende anlæg i Oceankaj, der i dag udleder regnvand lokalt efter rensning i sandfang og olieudskillere.

Adgangsvejen kommer til at bestå af ny vej parallelt med Oceankaj fra østenden af Oceanvej til den sydlige ende af containerterminalen, en strækning på ca. 1 km. Adgangsvejen forventes at få et vejudlæg med bredde på ca. 9 m med fuld befæstelse.

Miljøforhold

Årlig regnmængde fra adgangsvejen udledt efter lokal rensning vil være ca. 4.600 m³.

Berørte matrikler

I forhold til berørte matrikler har By & Havn oplyst, at etableringen af adgangsvejen til erhvervshavnen berører umatrikuleret areal i Ydre Nordhavn samt matrikel 6376, Udenbys Klædebo Kvarter, København, der ejes af By & Havn.