Indsats om samfundsøkonomiske beregninger

Indledning

Den 1. januar 2021 trådte den nye lov om spildevandsforsyningsselskabernes klimatilpasning m.v. (LOV nr. 2210 af 29/12/2020). Jf. § 32, stk. 5, i miljøbeskyttelsesloven skal serviceniveauet for håndtering af tag- og overfladevand fastlægges på baggrund af samfundsøkonomiske beregninger. På baggrund af denne nye lov vurderer Københavns Kommune, at der skal udføres nye samfundsøkonomiske beregninger, som lever op til lovens krav.

Københavns Kommune ønsker, at udnytte en mulighed i BEK 2276 af 29/12/2020 § 4 til i spildevandsplanen at pålægge spildevandsforsyningsselskabet at fastsætte serviceniveauer for håndtering af tag- og overfladevand. 

I dag er serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand fastlagt i rammeplanen i Spildevandplan 2018. Et serviceniveau er et udtryk for hvor ofte kommunen accepterer, at der kommer spildevand fra kloakken op på overfladen, og hvor højt regnvandet må stå i byens gader under skybrud.

I dag er serviceniveauet for håndtering af tag- og overfladevand defineret ved, at der maksimalt må stå 10 cm vand på grænsen mellem det offentlige og det private rum ved en 100-årsregn. En 100-årsregn er betegnelsen for en regn, der statistisk set kun falder én gang hvert hundredende år. Som følge af dette har grundejer ansvar for selv at beskytte sin ejendom, så den kan tåle op til 10 cm vand ved grundgrænsen, fx ved etablering af lyskasser og forhøjelse af trappenedgange. 

Status

Københavns Kommune har i forbindelse med udarbejdelse af skybrudsplanen fastlagt et serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand. Da Københavns Kommunes fastsættelse af serviceniveauer for håndtering af tag- og overfladevand, ikke på alle punkter er i overensstemmelse med kravene i medfør af den nye lov på området, kan der være behov for at foretage beregninger som baggrund for fastsættelse af omkostningseffektive serviceniveauer.

Plan

Nye samfundsøkonomiske beregninger vil bevirker, at serviceniveauer for tag- og overfladevand, fastlagt i spildevandsplanen, vil leve op til lovens krav.

A6.1

Projektbeskrivelse og ejerforhold

Jf. miljøbeskyttelseslovens §32, stk. 5, nr. 3, kan kommunalbestyrelsen pålægge forsyningsselskabet at fastsætte serviceniveauer for håndtering af tag- og overfladevand. Nærmere bestemmelser er fastsat i  BEK nr. 2276 af 29/12/2020 om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og overfladevand.

Københavns Kommune pålægger derfor HOFOR A/S at gennemføre følgende indsatser i planperioden:

  • Foretage  udarbejdelse af samfundsøkonomiske beregninger dækkende hele kommunen i henhold til BEK nr. 2276 af 29/12/2020 om fastsættelse af serviceniveau m.v. for håndtering af tag- og overfladevand.

Analyserne gennemføres i 2022-2023 i samarbejde med København Kommune og øvrige interessenter som Frederiksberg Kommune, Frederiksberg Forsyning og BIOFOS. 

Hvis de samfundsøkonomiske beregninger resulterer i et nyt serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand, skal rammeplanen i Spildevandsplan 2018 ændres, så de matcher det nye serviceniveau. Dette skal ske ved en politisk behandling og beslutning.  

Miljøforhold

Gennemførelse af projektet vil ingen konsekvenser have for miljøet.

Økonomiske forhold

 

Anlægsudgifter 

Anlægsperiode 

Anlæg bemærkninger 

HOFOR 

5-6 mio. kr.

2022-2023 

Investeringsramme A6 

Berørte matrikler

Ingen specifikke matrikler vil blive berørt af projektet.