AXX Afledning af regnvand fra Jernbanebyen

AXX

loading image
Henter kort...
static-map

Indledning

Teknik- og Miljøudvalgets vedtog i 2024 at hovedparten af det kommende byudviklingsområde Jernbanebyen skal separatkloakeres og regnvandet skal ledes til Tømmergraven

Status

Godsbaneterrænet er i dag primært fælleskloakeret. Den nordøstlige del af området udgjort af DSB’s Nye Værksteder er dog internt separatkloakeret, men tilsluttet fælleskloakken. Den nordlige del af området ligger i kloakopland 242, hvor spildevand og regnvand ifølge spildevandsplanens registrerede oplysninger afledes til Renseanlæg Lynetten via Pumpestation Kløvermarksvej. Den resterende del af området ligger i kloakoplandene 315, 316 og 319, hvor spildevand og regnvand afledes til Renseanlæg Damhusåen. Hovedparten af kloakledningerne inden for området er i dag private med afledning af spildevand og regnvand til HOFORs systemer udenfor området. Regnvand fra afvanding af sporarealer sker hovedsagelig til HOFORs Belvedereledning, hvorfra vandet pumpes til renseanlæg.

Plan

Når Jernbanebyen er anlagt, vil HOFOR ved en femårshændelse forventeligt skulle håndtere 2,37 m3/s regnvand, der skal ledes til Tømmergraven.

Projektbeskrivelse og ejerforhold

For at kunne lede de 2,37 m3/s regnvand ud i Tømmergraven er der behov for at krydse Vasbygade, hvor der i forvejen ligger rigtig mange ledninger. Derudover er der rigtig mange ledninger i kajkanten ved Tømmergraven, hvilket besværliggør muligheden for at anlægge et nyt udløb i den inderste del af Tømmergraven.

En opmåling af havbunden i Tømmergraven har desuden vist, at vandstanden i de inderste ca. 30-40 meter af Tømmergraven er meget lav, hvilket kan medføre en risiko for ophvivling af sediment ved udledning af 2,37 m3/s.

For at komme under de mange eksisterende ledninger og for at komme ud i Tømmergraven, hvor ophvivling af forurenet sediment ikke er en risiko, vil HOFOR anlægge en tunnel fra Jernbanebyen til pladsen ved kajkanten ved matrikel 1518, Udenbys Vester Kvarter, København hvor vanddybden er større. Tunnelering er også valgt, frem for en gravet løsning, da den ikke vil påvirke trafikken i Vasbygade.

Tunnelen vil blive ca. 130 meter lang og have en diameter på ca. Ø1600-2000 mm. For at anlægge tunnelen er der behov for en afsenderskakt ved Jernbanebyen samt en modtagerskakt med tømmepumpe ved matrikel 1518, Udenbys Vester Kvarter. Derudover skal der ved matrikel 1518 anlægges et udløbsbygværk, som kan tømme tunnelen.

Miljøforhold

Projektets primære fokus er at håndtere regnvand fra Jernbanebyen, uden at serviceniveauet for de omkringliggende områder forværres. Men ved at undgå at lede regnvand til fællessystemet, som i dag, vil der ske færre overløb ved Belvedere.  

Berørte matrikler

Matrikel nr.

Ejerlav

Påbud

Arealerhvervelse

Rådighedsindskrænkning

Permanent (ejerskifte)

Midlertidig (brugsret)*

Permanent (servitut)

Midlertidig**

1695f

Udenbys Vester Kvarter, København

 

 

 

X

X

7000do

Udenbys Vester Kvarter, København

 

 

 

X

X

1701

Udenbys Vester Kvarter, København

 

 

 

X

X


1520a

 

Udenbys Vester Kvarter, København

 

 

 

X

X

1564c

Udenbys Vester Kvarter, København

 

 

 

X

X

1518

Udenbys Vester Kvarter, København

 

 

 

X

X

7000dl

Udenbys Vester Kvarter, København

 

 

 

X

X

* Ved midlertidig arealerhvervelse vil der typisk være tale om overtagelse af den fulde brugsret, fx til arbejdsarealer i hele anlægsperioden mod betaling af en leje for brugsretten.

 

** Ved midlertidig rådighedsindskrænkning vil der typisk være tale om en midlertidig ret til adgang eller delvis brug af arealerne for projektets anlægsfolk. Typisk kan grundejer fortsat selv disponere over arealet under hensyntagen til den midlertidige rådighedsindskrænkning.

Ovennævnte indgreb på de berørte matrikler kan gennemføres ved ekspropriation eller ved frivillige aftaler på ekspropriationslignende vilkår. Permanent rådighedsindskrænkning (servitut) vil blive tinglyst på ejendommen.