A5.8 Kapacitetsudvidelse fra Valby Skybrudstunnel til Renseanlæg Damhusåen

A5,8

loading image
Henter kort...
static-map

Indledning

Borgerrepræsentationen vedtog i 2015 at gennemføre en lang række projekter til skybrudssikring af København - herunder etablering af Valby Skybrudstunnel. Projekttillæg 2021 til Spildevandsplan 2018, der blev endeligt vedtaget i april 2021, indeholdt bl.a. projekt K1.71 med arealreservationer og udløbspunkt for Valby Skybrudstunnel.

I foråret 2019 besluttede HOFOR og Frederiksberg Forsyning at anvende tunnelsystemets volumen til nedbringelse af overløb til Kalveboderne og dermed sikre målopfyldelse for UK11 ved Gåsebækrenden og Kalveboderne generelt.

Tømning af tunnelen skal ske via eksisterende afløbssystem, hvilket ved nogle hændelser vil medføre at spildevandet vil stå i HOFORs system i meget lang tid før det bliver tømt ned. Dette kan skabe problemer med svovlbrinte, der kan skabe korrosion og tæring på nedstrøms pumpestationer, kloakledninger og -brønde.

Status

Projektområdet ligger i kloakoplandene 312 og 320, som er fælleskloakerede. I dag findes der to større fællesbassiner i oplandet, nemlig Enghave Kanal rørbassin (forsinkelsesvolumen på ca.1.500 m³) og Gåsebækrenden rørbassin (forsinkelsesvolumen på ca. 15.100 m³). Begge bassiner tømmes via Pumpestation Enghave Kanal, der pumper vandet til Renseanlæg Damhusåen. Opholdstiden i dag i hhv. Enghave Kanal rørbassin og Gåsebækrenden rørbassin er intet problem ift. svovlbrinte.

Plan

I 2028 når Valby Skybrudstunnel står færdig, vil der være ca. 28.600 m³ yderligere forsinkelsesvolumen i oplandet, da tunnelen også skal bruges til forsinkelsesvolumen. Det var indtil nu planen, at det ekstra volumen også skulle tømmes via Pumpestation Enghave Kanal, hvilket kunne betyde, at opholdstiden i tunnelen ved nogle koblede regnhændelser blev meget lang, i nogle tilfælde helt op til 11 døgn.

Der er derfor behov for at øge den videreførende afledningskapacitet, så tunnelen kan tømmes hurtigere, så der ikke vil dannes svovlbrinte i det nedstrøms afløbssystem.

Projektbeskrivelse og ejerforhold

For at øge den videreførende kapacitet mod Renseanlæg Damhusåen skal der anlægges et overløbsbygværk på Enghave Kanal rørbassin samt en ny ledning (ca. 230 meter Ø900) via nyt overløbsbygværk på Enghave Kanal rørbassin til Gåsebækrenden rørbassin (Anlægstiltag 1).

Herfra kan vandet gravitere mod nord til lige syd for Ellebjergvej hvor der skal anlægges en ny pumpestation (kapacitet ca. 2.100 m³/t) med pumpesump (Anlægstiltag 2), der kan flytte vandet fra Gåsebækrenden rørbassin til Gåsebækledningen, som fører til Renseanlæg Damhusåen. Figur 2 viser en principtegning af det kommende system.

Figur 2 En principtegning af, hvordan det kommende system vil se ud

 

Ifm. planlægningen af dette projekt har det vist sig nyttigt at kunne tømme ledningerne mellem Pst. Enghave Kanal og Renseanlæg Damhusåen. Dette vil være meget omstændigt og derfor forventer HOFOR at anlægge et mindre bygværk nedstrøms KB300108 (Anlægstiltag 3) med afspærringsventiler for styring og sikkerhed og som kan give mulighed for kontrolleret tømning af ledningerne.

Miljøforhold

Projektets primære fokus er at opretholde en lang levetid på HOFORs system, men projektet vil også bidrage med en mindre reduktion af aflastninger til recipient og dermed bidrage positivt til miljøet.

Berørte matrikler

Matrikel nr.

Ejerlav

Påbud

Arealerhvervelse

Rådighedsindskrænkning

Permanent (ejerskifte)

Midlertidig (brugsret)*

Permanent (servitut)

Midlertidig**

4

Kongens Enghave, København

 

 

 

X

X

340

Kongens Enghave, København

 

 

 

X

X

346

Kongens Enghave, København

 

 

 

X

X


7000l

 

Kongens Enghave, København

 

 

 

X

X

7000e

Kongens Enghave, København

 

 

 

X

X

2186

Valby, København

 

 

 

X

X

                     

2650a


Vigerslev, København

 

 

 

 

X

X

* Ved midlertidig arealerhvervelse vil der typisk være tale om overtagelse af den fulde brugsret, fx til arbejdsarealer i hele anlægsperioden.

** Ved midlertidig rådighedsindskrænkning vil der typisk være tale om en midlertidig ret til adgang eller delvis brug af arealerne for projektets anlægsfolk. Typisk kan grundejer fortsat selv disponere over arealet under hensyntagen til den midlertidige rådighedsindskrænkning.